Godło
22 Kwiecień 2024 - Leona i Łukasza
Dzień Ziemi

Standard ochrony małoletnich


Standardy Ochrony Małoletnich
w Zespole Szkół Technicznych i Handlowych im. Franciszka Kępki
w Bielsku-Białej
, podstawowe procedury postępowania


Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Handlowych im. Franciszka Kępki z dniem 15.02.2023r., wprowadza do stosowania
„Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest
zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
Standard 1 – Szkoła opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich, które określają:
a) Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu.
b) Procedury reagowania na krzywdzenie.
c) Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe.
d) Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
e) Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
f) Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
g) Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu.
h) Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie,
w tym ochrony wizerunku i danych osobowych.
i) Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów.
Standard 2 – Szkoła stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli personel ze Standardów.
Standard 3 – Szkoła wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione
całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi szkoły
udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.
Standard 4 – Szkoła co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje
zapisy Standardów, konsultując się z personelem, uczniami i rodzicami oraz aktualizując
Rozdział 1
Postanowienia ogólne

  1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest:
    a) zwrócenie uwagi personelu szkoły, rodziców i podmiotów współpracujących na konieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed
    krzywdzeniem;
    b) określenie zakresu obowiązków przedstawicieli szkoły w działaniach podejmowanych
    na rzecz ochrony uczniów przed krzywdzeniem;
    c) wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich;
    d) wprowadzenie wzmożonej działalności wychowawczo – profilaktycznej w zakresie zapewnienia ochrony uczniów przed przemocą.
  2. Personel szkoły w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka
    krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określone
    w Standardach.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.
  4. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także uczniowie i ich rodzice,
    zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów.
  5. Dyrektor szkoły wyznacza panią Ewę Handzlik – pedagoga, jako osobę odpowiedzialną za
    monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie
    i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.
  6. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, Dyrektor czyni odpowiedzialną panią Justynę Dudę-Majdak – z-ca dyrektora.
  7. Nad bezpieczeństwem urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, Dyrektor
    czyni odpowiedzialnymi pana Dawida P. (w budynku przy ul. J. Lompy 11) oraz pana
    Tomasza S. (przy budynku ul. Listopadowa 9).
    Rozdział 2
    Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
  8. Standardem jest rekrutacja pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych odbywająca
    się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
  9. Szkoła dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy pedagogiczni, jak i niepedagogiczni, w tym osoby pracujące na podstawie umowy-zlecenia oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowiła dla nich zagrożenia.
  10. W każdym przypadku szkoła musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez
    nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj, imię (imiona) i nazwisko, datę
    urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  11. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksualnym
    osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców
    Przestępstw na Tle Seksualnym1
    (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób,
    w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności
    skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat
    15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu
    placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wydrukiem informacji
    zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.

1 Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są następujące dane
kandydata/-tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię matki.

  1. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby
    (wolontariusza, praktykanta i in.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi w szkole, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego2
    o niekaralności w zakresie
    przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207
    Kodeksu karnego 3
    oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
  2. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do
    czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się
    postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika nr 1.
  3. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:
    a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności
    zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z
    rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla
    w/w celów;
    b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania
    w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa.
    c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów
    działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  4. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej
    oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie
    prawomocnie skazany(-a).
  5. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
    oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

2 Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że
pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności – Wymóg niekaralności
obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku przedstawienia informacji z KRK przed
nawiązaniem stosunku pracy.
3 Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, handlu ludźmi,
znęcania się.

  1. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt
    osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania
    przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec
    małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym
    jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie
    figuruje w Rejestrze.
    Rozdział 3
    Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni w tym zachowania niedozwolone.
  2. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem szkoły jest działanie dla dobra
    ucznia, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w
    jego najlepszym interesie.
  3. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych szkoły oraz swoich uprawnień i kompetencji.
  4. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
  5. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczególności:
    1) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób
    niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczniów.
    2) Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, niewymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.
    3) Nie zostawianie uczniowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym
    samym, że odpowiedzialność jest po stronie ucznia, a konsekwencje wynikają z jego
    działania.
    4) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia,
    w tym dostosowanie poziomu komunikacji do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnego.
    5) Uwzględnianie potrzeb ucznia oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, w tym dostosowanie metod i form pracy dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
    ucznia niepełnosprawnego i ucznia zdolnego.
    6) Równe traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
    7) Fizyczny kontakt z uczniem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia
    w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) uczeń zawsze musi wyrazić zgodę.
    8) Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec
    ucznia, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.
    9) Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy
    wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego.
    10) Panowanie pracownika nad własnymi emocjami.
    11) Kontakt z uczniami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy szkoły i dotyczy celów
    edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z uczniami poza
    godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję i uzyskać zgodę rodziców małoletniego ucznia.
    12)Jeśli uczeń i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów.
  6. W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:
    1) stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
    2) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;
    3) podnoszenie głosu, krzyczenie na uczniów, wywoływanie u nich lęku;
    4) ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec
    innych uczniów;
    5) zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie
    słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach
    do atrakcyjności seksualnej;
    6) nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani
    składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
    7) faworyzowanie uczniów;
    8) utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
    9) proponowanie uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji
    psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności;
    10) zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania
    Rozdział 4
    Procedury reagowania na krzywdzenie.
  7. Standardem w szkole jest:
    a) przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku
    zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym
    uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich; w zakresie roli pracowników
    oświaty w przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka krzywdzenia dziecka;
    b) udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych placówek
    pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. ośrodek pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe,
    policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia);
    c) prowadzenie przez osobę wskazaną w rozdziale 1 ust. 5 Standardów, Karty dokumentowania przebiegu zdarzenia i Karty zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, których
    wzór stanowi załącznik Nr. 2 do Standardów.
  8. Na potrzeby Standardów opracowano procedury interwencji w przypadku ujawnienia działania na szkodę małoletniego ucznia w formie:
    a) przemocy rówieśniczej
    b) przemocy domowej
    c) działania na szkodę dziecka przez pracownika szkoły.
  9. Organizowane są oddziaływania profilaktyczne w zakresie zapobiegania przemocy, w tym
    przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi (Policja, straż miejsca, organizacje pozarządowe i in.).
  10. Procedury, o których mowa w ust. 2 stanowią załącznik Nr. 3 do Standardów.
    Rozdział 5
    Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze
    działania pomocowe oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”.
  11. Dyrektor szkoły wyznacza Ewę Handzlik – pedagoga na osobę odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego. Informacja o osobie odpowiedzialnej za składanie zawiadomień
    wywieszona jest na tablicy ogłoszeń w szkole, w tym w pokoju nauczycielskim i sekretariacie.
  12. W przypadku podjęcia przez personel placówki informacji, że dziecko może być krzywdzone, osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową z uzyskanej informacji, poczynionych ustaleń i przekazuje uzyskaną informację osobie, o której mowa w ust. 1, która sporządza kartę dokumentowania zdarzeń. Dalsze postępowanie realizowane jest zgodnie z procedurami opisanymi w Rozdziale 4.
  13. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”) jest osoba wskazana w ust. 1, nauczyciel – wychowawca, nauczyciel znający sytuację domową małoletniego lub pedagog, psycholog szkolny.
  14. W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej
    właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny.
  15. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.
  16. Wszyscy pracownicy szkoły, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych
    podjęły informację o krzywdzeniu ucznia lub informacje z tym związane, są zobowiązane
    do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane
    są uprawnionym instytucjom.
    Rozdział 6
    Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwolone.
  17. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między uczniami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich.
  18. Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie
    odpowiedzialności za swoje zachowanie.
  19. Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestniczenia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtującego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  20. Niedozwolone jest w szczególności:
    a) stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie;
    b) używanie wulgarnego, obraźliwego języka;
    c) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów;
    d) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kierowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym;
    e) stosowanie zastraszania i gróźb;
    f) utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić;
    g) udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w
    swoim otoczeniu.
    Rozdział 7
    Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
  21. W szkole powołana jest funkcja administratora sieci (zgodnie z rozdziałem 1 ust. 6), który
    odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie przynamniej raz w miesiącu programów antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami złośliwego oprogramowania i blokowania na komputerach szkolnych materiałów niedostosowanych do wieku.
  22. Szkoła ściśle współpracuje z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego przy organie prowadzącym szkołę.
  23. Infrastruktura sieciowa szkoły zapewnia dostęp do Internetu personelowi i uczniom, zarówno w czasie zajęć pod nadzorem pracownika szkoły, jak i poza nimi, na przeznaczonych
    do tego komputerach, znajdujących się w bibliotece, pomieszczeniach wyposażonych w
    komputery z dostępem do internetu.
  24. W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem pracownika
    szkoły, ma on obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z Sieci podczas zajęć.
  25. W szkole prowadzone są cykliczne działania profilaktyczne z zakresu zasad bezpiecznego
    korzystania z Internetu, a na jej terenie (gabinet pedagoga, biblioteka szkolna), dostępne są
    materiały edukacyjne z tego zakresu.
  26. Na terenie szkoły dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu.
  27. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje dyrektorowi,
    który organizuje dla dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem. Jeśli ten uzyska
    informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w procedurze ochrony
    (rozdział 8).
    Rozdział 8
    Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie
    oraz utrwalonymi w innej formie
    I. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)
  28. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom
    strony.
  29. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala
    okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także
    zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci szkolnej, by na nowo zablokować
    dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu interwencji.
  30. Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych ze szkołą, dyrektor zgłasza zdarzenie
    odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub Policji), przekazując zabezpieczone materiały.
  31. Jeśli uczestnikami zdarzenia są uczniowie szkoły, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzona jest
    rozmowa (oddzielnie) psychologa lub pedagoga szkolnego na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje zdarzenia
    wynikających ze złamania statutu szkoły.
  32. Powiadomieni zostają rodzice uczniów, których informuje się o poczynionych ustaleniach
    i dalszych działaniach szkoły (zastosowane kary statutowe/ środki oddziaływania wychowawczego, powiadomienie organów ścigania, wsparcie psychologiczno – pedagogiczne).
  33. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do
    nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256
    i art. 257 kodeksu karnego).
    II. Ochrona wizerunku
  34. W szkole na początku roku szkolnego pozyskiwane są pisemne zgody rodziców i uczniów
    na publikację wizerunku uczniów na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podejmowanych przez placówkę. W miarę możliwości fotografowane są grupy uczniów, a nie
    pojedyncze osoby.
  35. Zdjęcia i nagrania nie są podpisywane informacjami identyfikującymi ucznia z imienia i nazwiska.
  36. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania uczniów są przechowywane w zamkniętej
    naklucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w
    folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję u
    administratora sieci, przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji.
  37. Nie dopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem uczniów na nośnikach
    nieszyfrowanych lub mobilnych (telefonach komórkowych i pendrive).
    III. Naruszenie prywatności
  38. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w szkole powinna zostać niezwłocznie
    przekazana administratorowi systemów informatycznych i dyrektorowi szkoły, którzy podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego
    dostępu do informacji niejawnych.
  39. Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie pozyskanych informacji i skontaktować się z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego w organie
    prowadzącym szkołę.
  40. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza szkoły, należy nawiązać współpracę z organami ścigania.
  41. Osoba wskazana w Rozdziale 1 ust. 6 powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których
    dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze.
    IV. Cyberprzemoc
  42. Uczeń, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności szkolnej przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy,
    rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do
    wychowawcy klasy lub pedagoga/psychologa szkolnego. Zgłoszenia może dokonać także
    świadek cyberprzemocy.
  43. Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zdarzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów
    stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej w rozdziale 1
    ust. 5, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji.
  44. O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci i koordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy szkoła.
  45. Pedagog/ psycholog szkolny udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej ofierze, wyjaśniając również rolę szkoły w przeciwdziałaniu zjawisku cyberprzemocy i kolejne etapy
    postępowania szkoły.
  46. Jeśli sprawcą jest uczeń szkoły, pedagog lub psycholog szkolny powinien przeprowadzić
    z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu
    rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie kar statutowych/ środków oddziaływania wychowawczego.
    V. Fake news
  47. Włączenie zagadnienia dezinformacji do tematów działalności profilaktycznej, w tym ramach realizacji zajęć z informatyki, celem wspierania umiejętności medialnych.
  48. Prowadzenie kontroli mediów społecznościowych pod względem działań mających na celu
    ograniczenie rozpowszechniania fake newsów oraz sprawdzanie publikowanych w sieci treści.
  49. Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administratorowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.
    Rozdział 9
    Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
  50. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim:
    a) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli istnieje taka konieczność;
    b) współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie
    mu pomocy;
    c) diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
    d) objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły i pomocą specjalistyczną poza szkołą, jeśli zaistnieje taka konieczność.
  51. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczeń, jego rodzice, wychowawca i zespół pomocy
    psychologiczno – pedagogicznej – każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w
    określonym czasookresie.
  52. Działania koordynuje i monitoruje pedagog szkolny, który ściśle współpracuje z osobą odpowiedzialną za koordynację Standardów, wskazaną w Rozdziale 1 ust. 5 (o ile jest to inna
    osoba), w tym w podejmowaniu działań wspólnie z instytucjami pozaszkolnymi.
  53. Plan wsparcia uwzględnia:
    a) działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa, w tym
    zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania;
    b) formy wsparcia oferowane przez szkołę;
    c) zaproponowane formy specjalistycznej pomocy pozaszkolnej, jeśli istnieje taka potrzeba.
  54. Planem wsparcia należy objąć także rodzeństwo pokrzywdzonego ucznia, jeśli są uczniami
    szkoły.
  55. Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami interwencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja ucznia, zapewnienie mu warunków do
    uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, również pozaszkolnej, udzielanie wsparcia rodzicom i współpraca międzyinstytucjonalna.
  56. Plan wsparcia małoletniego ustalany jest również w sytuacji, gdy inicjatorem działań interwencyjnych jest inna instytucja (procedura „Niebieskie Karty”, uzyskanie informacji
    o krzywdzeniu od organów ścigania lub sądu itp., współpraca z OPS).
  57. W przypadku realizacji procedury „Niebieskie Karty”, plan wsparcia małoletniego tożsamy
    jest z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno – pomocowej.
  58. Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje ze
    szkołą w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy pozaszkolnej. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji i działania względem rodziców, w tym sprawdzanie
    bezpieczeństwa domowników, leży w kompetencjach tych instytucji.
  59. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.
  60. Zadania pracowników szkoły wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia
    zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami
    i personelem szkoły.
  61. Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej.
    Rozdział 10
    Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki
    do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów
  62. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane
    personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej szkoły pod adresem
    www.zstih.edu.pl
  63. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń w pokoju
    nauczycielskim oraz w gabinecie pedagoga i psychologa szkolnego.
  64. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o pracę,
    a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem na liście dostępnej
    w dziale kadr oraz poprzez złożenie do akt osobowych oświadczenia.
  65. Rodzice/opiekunowie uczniów zapoznawani są ze Standardami podczas zebrań z rodzicami,
    każdorazowo na początku roku szkolnego, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Zapoznanie się z wyżej wymienionymi dokumentami każda osoba potwierdza swoim podpisem, złożonym na liście obecności lub na oświadczeniu dostarczonym do wychowawcy
    klasy w przypadku nieobecności rodzica na wywiadówce, w ciągu 7 dni od przekazania
    przez wychowawcę za pośrednictwem mobidziennika informacji o konieczności zapoznania
    się ze Standardami.
  66. Uczniowie zapoznawani są ze Standardami podczas jednych z zajęć z wychowawcą realizowanych w miesiącu wrześniu każdego roku, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Za
    potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności na zajęciach,
    podczas których te procedury były omawiane. Uczniowie nieobecni donoszą do wychowawcy oświadczenie o zapoznaniu się w ciągu 7 dni od powrotu z nieobecności.
  67. Treść oświadczenia dla personelu, rodziców/opiekunów i uczniów stanowi załącznik Nr 4
    do Standardów.
  68. Pracownicy powołani do pełnienia funkcji zgodnie z zapisami rozdziału 1 ust. 5 – 6, rozdziału 5 ust. 1, rozdziału 7 ust. 1 oraz rozdziału 9 ust. 3, na bieżąco monitorują i okresowo
    weryfikują zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, dokonując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych potrzeb
    i obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami, po uzyskaniu
    akceptacji dyrekcji szkoły i po konsultacjach z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.
  69. Osoba, o której mowa w rozdziale 1 ust. 5 przeprowadza wśród pracowników, rodziców
    i uczniów minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów,
    a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na
    tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi
    szkoły.
  70. Monitoring i ewaluacja Standardów, o których mowa w ust. 7, prowadzona jest w oparciu o
    analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów
    prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, badania ankietowe, o których
    mowa w ust. 8, diagnozę czynników ryzyka i chroniących i konsultacje z organami szkoły.
  71. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzicom
    i uczniom, dyrektor szkoły.
    Rozdział 11
    Przepisy końcowe
  72. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia.
  73. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej szkoły,
    wywieszenie na tablicy ogłoszeń i w gabinecie pedagoga, również w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną, przy wykorzystaniu dziennika elektronicznego.