Godło
20 Wrzesień 2017 - Filipiny i Eustachego

Koło Młodych Poetów


Opis działalności Koła:
  1. Szkolne Konkursy Poetyckie: – W roku szkolnym 2009/2010 – Konkurs Miniatury Poetyckiej w różnych językach
  2. Korekty uczniowskich prób poetyckich.
  3. Zajęcia teoretyczno-literackie, warsztaty.
  4. Prezentacja uczniowska prób poetyckich- promocje na terenie szkoły i poza nią.
  5. Udział w promocjach prób poetyckich uczniów innych szkół  oraz studentów.
  6. Udział w spotkaniach autorskich poetów z naszego regionu- w tym roku szkolnym w spotkaniu autorskim Piotra Zemanka, autora wielu tomików poezji i zdobywcy wielu nagród.
  7. Udział w promocji międzyszkolnego tomiku uczniowskiej poezji pt. „Iskry spod kopy pegaza” w Domu Kultury „Włókniarz”. Wśród autorów wierszy uczniowie naszej szkoły.
  8. Także według potrzeb zajęcia dykcyji, ćwiczenia przygotowujące do konkursu recytatorskiego.
  9. Szczególne osiągnięcie – Antologia prób poetyckich uczniów ZSTiH im. Franciszka Kępki.
Każde wspólne spotkania są wcześniej potwierdzane. Spotykamy się najczęściej raz w tygodniu i jest to środa po lekcjach o godzinie 14.30. Miła atmosfera, każdy otwarty na nowe propozycje i ciąg dyskusji na obrany wcześniej temat. Przyjdź i zobacz, a okaże się, że nie jest to stracony czas. Nauczysz się czegoś nowego, poznasz nowe osoby, pójdziesz z nami na warsztaty i będziesz uczestniczył w naszych promocjach.

Prezentujemy pierwszy szkolny tomik poezji

antologia

O poezji w szkole – refleksje dyrektora szkoły

Powszechne jest przekonanie, że poezją mogą interesować się uczniowie szkół ogólnokształcących, zwłaszcza z klas o profilu humanistycznym. Ale takie jest prawo funkcjonowania obiegowych opinii…Młodzi ludzie z Zespołu Szkół Technicznych i Handlowych próbują poprzez wiersze mówić o swoich przeżyciach, zwłaszcza o przyjaźni, rodzącej się miłości, porażkach, fascynacjach kimś i czymś.Poezja nam wszędzie towarzyszy, nawet jeśli nie ujmujemy otaczającego nas świata w poetyckie formy. Potrzebujemy jej. Sięgamy po tomik poetycki wtedy, gdy czujemy się samotni, odtrąceni… szukamy wierszy wtedy, gdy jesteśmy zakochani i szczęśliwi… Próbujemy znaleźć w wierszach odpowiedzi na dręczące nas egzystencjalne pytania i wątpliwości… . Podejmujemy pierwsze próby literackie.
Antologia prób poetyckich uczniów szkół zawodowych różnego typu ma zadać kłam twierdzeniu, że tak mało w młodym pokoleniu wrażliwości, że język komputerowo-informatyczny tak zdominował system komunikacji międzyludzkiej, że nie starcza w nim miejsca na ciepło, wrażliwość, uczuciowość i intymność.
Być może, wielu spośród autorów przestanie pisać, być może nie zostaną zauważeni, ale może zdarzyć się i tak, że niektórzy znajdą się kiedyś w ważniejszych antologiach poetyckich…
Czego im serdecznie życzę
Halina Majdak-Maj

O poezji w szkole – opiekun KUPiMP

W ostatnich latach wśród uczniów wzrosło zainteresowanie poezją. Pojawiła się więc potrzeba stworzenia warunków realizacji pasji twórczej uczniów, którzy zazwyczaj niechętnie ujawniają tego typu zainteresowania, bo obawiają się krytyki, niedocenienia i być może ośmieszenia, które boli szczególnie, gdy dotyczy sfery osobistej.
W tym roku szkolnym obchodzimy już 10-lecie powstania KUPiMP.
Wielu młodych ludzi ma potrzebę ekspresji twórczej, która jest wyrazem refleksji wobec świata i życia,  cechuje ich egotyzm nakierowany głównie na zdobywanie wiedzy o sobie, manifestowanie własnej indywidualności, lęków, kryzysów i nadziei oraz podkreślenie wrażliwości na wartości estetyczne możliwe do wyrażenia słowem. Oczywiście te potrzeby mają zróżnicowany poziom artystyczny, ale najważniejsze jest to, by piszący posiadał wrażliwość dla słów i zdań, dar obserwowania rzeczywistości oraz opanował sztukę artykułowania emocji i przemyśleń.
Zamieszczone w tomiku wiersze nie są jeszcze wielką sztuką, ale dla mnie cenne są ze względu na wyzwania, którym muszą sprostać jako ich pierwszy recenzent i w pewnym sensie przewodnik autorów, których zaliczam do uczniów bardziej uzdolnionych od innych w zakresie humanistyki. Stanowią oni grupę tej utalentowanej młodzieży, której proces twórczy jest jeszcze intuicyjny i niedojrzały, ale właściwie motywowany i rokujacy nadzieje na dalszy rozwój. Ci młodzi ludzie potrafili już znaleźć właściwą drogę prowadzącą do poznania siebie i innych oraz pożyteczną formą komunikowania się z otoczeniem.

Opiekun KUPiMP
Ewa Kuś
tomik2

30.04.2009r. został wydany drugi tomik międzyszkolny pt. „ISKRY SPOD KOPYT PEGAZA” , w którym znalazły się teksty uczniów naszej szkoły: Anny Chwałek oraz Arkadiusza Gładysza. Oto przykładowe teksty absolwentów naszej szkoły:
„Posprzątałam miłość”
 
Wczoraj wieczorem zrobiłam porządki w moim sercu.
Pościerałam łzy,
odkurzyłam październikowe wspomnienia,
umyłam szklankę wypełnioną sztucznym uśmiechem,
wyczyściłam podłogę z twoich stóp,
opróźniłam kosz pełen niespełnionych marzeń.
A.Chwałek
„Modlitwa”
Panie… 
Nie jestem godzien 
tej dziewczyny…
Ja, co dwa lata
swego życia
przez własną głupotę
zmarnowałem…
Panie…
Nie jestem godzien,
by kochać ją 
i
 być przez nią kochany…
 Lecz mimo wszystko,
 wysłuchaj Boże wołania 
 mojego serca 
 tak bardzo
 w niej
 zakochanego!
A. Gładysz